18 mar 2010

Siedem praktycznych zasad skutecznej komunikacji Web 2.0

Dodał: Archbishop | Kategoria: e-Biznes, Firma i społeczeństwo, Marketing i public relations, Reklama, Tworzenie i rozwój stron WWW

Wiele serwisów na stałe wpisało się w kanon Web 2.0

Wiele serwisów na stałe wpisało się w kanon Web 2.0

Siedem praktycznych zasad skutecznej komunikacji Web 2.0 – poradnik Praktycy.com

60% firm z listy Fortune 100 wykorzystuje serwisy społecznościowe, mikroblogi i blogi w swoich kampaniach promocyjnych. Jednocześnie deklarują one, że obecność na serwisach Web.2.0 wiąże się dla nich przede wszystkim z działaniami wizerunkowymi, a nie sprzedażowymi. Jakich błędów należy się wystrzegać, aby osiągnąć zamierzone, wizerunkowe cele?

Wyniki badań pokazują, że jedynie dla 25% respondentów media społecznościowe są narzędziem wspierającym sprzedaż. Dla większości respondentów serwisy społecznościowe mają zwiększyć świadomość produktu oraz kreowanie pozytywnych skojarzeń z marką wśród konsumentów.

Społeczności są chętnie wykorzystywane przez specjalistów od kreowania wizerunku i marki ze względu na możliwość realizacji strategii ograniczonych jedynie pomysłowością PRowców i zgodą zleceniodawców. Koszty przeprowadzenia kampanii na społecznościach są nieporównywalnie niższe niż w mediach tradycyjnych. Różnica, w zależności od specyfiki kampanii, może być 3. a nawet 10. krotna. Czasami jednak obie strony wykazują się zupełnym brakiem zrozumienia specyfiki środowiska Web 2.0 – potencjału i różnorodności mediów społecznościowych, szybkości rozprzestrzeniania się informacji, braku kontroli nad tym procesem, równorzędności między nadawcą i odbiorcą wiadomości, jak również oceną informacji zwrotnych płynących od internautów. Czego należy się jednak wystrzegać w pogoni za modą społeczności?

Jakie błędy popełniane są w nowoczesnej komunikacji Web 2.0 realizowanej w Internecie na serwisach społecznościowych, mikroblogach itp.?

1. Brak spójnej strategii komunikacji.

Jak każde działanie wizerunkowe, również ePR czy marketing szeptany wymaga przemyślenia strategii realizowanej na serwisie społecznościowym.
• Co chcemy komunikować?
• Na jakiej funkcji koncentrujemy się: informacyjnej, sprzedażowej, zwiększamy świadomość marki, czy dostarczamy odbiorcom treści rozrywkowych?
• Czy blog/mikroblog/społeczność ma działać autonomicznie, w ramach strony firmowej, czy może znanego serwisu społecznościowego?
• Jakie wiążą się z tym zagrożenia i szanse?

Jeżeli tworzenie społeczności nie zostanie uznane za równorzędny element strategii, działania na tego typu serwisach będą traktowane jako czasochłonne zadanie, które może być dowolnie odkładane w czasie.

2. Owczy pęd „niemodnych” marek na „modne” serwisy.

Niezależnie od tego, co firmy oferują, materiały opatrunkowe, czy narzędzia budowlane, koniecznie chcą dzielić się tą radosną nowiną ze światem na Twitterze. Jest to działanie nieefektywne np. w przypadku firm, które kierują ofertę do osób starszych. Dlatego też wielu specjalistów nie widzi sensu w stworzeniu mikrobloga przez ZUS. Warto zastanowić się, czy konto na serwisie społecznościowym lub mikroblog, albo Konto Produktowe wpisują się w biznesowy wizerunek firmy i czy jego klienci chcą mają dostęp i zechcą korzystać z takiego kanału komunikacji.

3. Nachalna reklama.
Konto na serwisie społecznościowym lub mikroblog nie powinny być traktowane jako kolejna powierzchnia reklamowa. Reklamy mają za zadanie przekazywać komunikat. Strategia Web 2.0 polega na rozmowie.

4. Mówienie tylko o sobie.

Firmy często ograniczają dyskusję jedynie do swojej marki i oferty. A przecież jest tyle ciekawych tematów obejmujących całą branżę, lifestyle’owy wymiar produktu, czy zaawansowanie technologiczne. Konto producenta aparatów fotograficznych nie musi koncentrować się na dokładnej specyfice technicznej poszczególnych modeli. Bezcelowe jest powielanie informacji zamieszczonych już na stronie firmowej. W zamian za to warto napisać o możliwości wykorzystania tych parametrów zarówno przez laika w fotografii, jak również bardziej zaawansowanych użytkowników. Można również pisać o rozwoju tej dziedziny – historii, obecnych trendach, wyzwaniach np. trójwymiarowej fotografii.

5. Zamknięcie na odbiorców.

Niewskazanym działaniem jest usuwanie niepochlebnych komentarzy. Internauci docenią szczere otwarcie na rozmowę i współpracę. Osoby odpowiedzialne za projekt zanim rozpoczną realizację strategii muszą wypracować schemat postępowania w przypadku pojawienia się negatywnych komentarzy, których publikacja jest tylko kwestią czasu. Napisać może nienależycie obsłużony, niezadowolony klient lub po prostu złośliwy internauta. Nieuwzględnienie otwartości Internetu może zaowocować co najmniej zignorowaniem profilu, w gorszym wypadku prześmiewczym marketingiem szeptanym na forach internetowych. Reakcja na negatywne oceny jest sprawdzianem dla obserwatrów na to, czy marka buduje siłę na odpieraniu negatywnych ocen za pomocą argumentów, czy jedynie pośpiesznego działania administratora strony.

6. Krótkotrwałe zaangażowanie.
Powiązane jest niewątpliwie z brakiem strategii i harmonogramu promocji wizerunku w sieci. Firmy na początku ochoczo aktualizują swój serwis. Z czasem jednak zapał opada, cele rozmywają się, a działania Web 2.0 zostają wyparte przez bieżące działania. Zanim firmy przystąpią do działań ePRowych muszą określić osobę odpowiedzialną za realizację, znającą specyfikę marki i założenia strategii, posiadającą odpowiednie narzędzia do jej realizacji.

7. Brak cierpliwości.
Błędnie pojmowany ePR czy marketing szeptany rozliczany jest wyłącznie przez pryzmat efektów marketingowych. „Wadą” działań na społecznościach wymienianą przez marketerów jest trudność w obliczeniu ich rzeczywistej skuteczności przekładającej się na wyniki finansowe. Działania wizerunkowe, również te prowadzone w internecie, powinny być rozpatrywane w długotrwałej perspektywie. Firmy lub agencje motywowane chęcią uzyskania szybkich wyników „zalewają” sieć informacjami na temat klienta. Podstawowa zasada promocji w świecie rzeczywistym, obowiązuje również w Internecie „less is more” czyli nie zawsze więcej znaczy lepiej! Liczy się przede wszystkim jakość.

Czy to (się) sprzedaje?

Dla co 4. respondenta badania Mzinga and Babson Executive Education obecność w społecznościach jest jednak pojmowana właśnie przez pryzmat efektów sprzedażowych. Szczególnie branża e-commerce powinna korzystać z naturalnego środowiska jej działalności. Umiejętnie poprowadzona komunikacja w ramach kampanii e-PR-owej, marketingu szeptanego, czy intrygującego wpisu na istotnym forum może wygenerować nawet 200 nowych, potencjalnych klientów w sklepie internetowym. Komunikacja za pośrednictwem ePR-u czy też marketingu szeptanego potrafi być bardzo skuteczna. Nie mówiąc już o zdecydowanie niższych kosztach, zwłaszcza w porównaniu do tradycyjnych narzędzi marketingu – mix.

Podsumowując, należy pamiętać, aby nowoczesną komunikację Web 2.0 realizować zgodnie z opisanymi powyżej praktycznymi zasadami, w odpowiednich miejscach, docierając do grupy celu i zgodnie z zasadą „less is more”!

Artykuł pochodzi z serwisu artykuly.com.pl – źródła darmowych artykułów do przedruku.

O autorze
***

Praktycy.com

Praktycy.com jest zespołem doświadczonych ekspertów, którzy w sposób kompleksowy i strategiczny budują komunikację, kreują wizerunek oraz promują kluczowe polskie i międzynarodowe marki w świecie rzeczywistym i online.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 8.3/10 (3 votes cast)
Siedem praktycznych zasad skutecznej komunikacji Web 2.0, 8.3 out of 10 based on 3 ratings

Tagi: , , , , ,

Zobacz podobne:

7 komentarzy do “Siedem praktycznych zasad skutecznej komunikacji Web 2.0”

  1. Web Marketing Napisał:

    I’m not that much of a online reader to be honest but your blogs really
    nice, keep it up! I’ll go ahead and bookmark your website to come back down the road.
    Many thanks

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  2. Consejos Trucos Clash Of Clans Napisał:

    Check into ratings and determine what ages are appropriate for games with
    an „M” rating. Preschool kids can learn numbers
    and the alphabet or your grandma can find something she might like.
    By doing this, these leaders make the people blind to their atrocities.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  3. ไร่หญ้า Napisał:

    Cardamom oil is use d to break stones in kidney and gall bladder, helps to improve digestive disorder in Ayurvedic
    treatment in India. Deer give birth in spring so now is the
    ideal time to visit a deer park to photograph a deer park to photograph females with their
    fawns – as always, early morning and late evening are best.
    Coursework involves education in wetland soils, the environmental applications of soil sciences, soil
    chemistry and microbiology, and assorted waste management classes.
    The older, presumably wiser one, is saying to the younger monk,
    who has a look of dismay on his face, “Nothing happens next.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  4. Ervin Napisał:

    I juust like the valuable informayion you provide for your articles.
    I will bookmark your weblogg and check again right hhere frequently.
    I am sligvhtly certain I will learn lots of new stuff propwr right here!
    Good luck for the next!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  5. Janeen Napisał:

    For starters allow me to say this supplement is wonderful!

    I have been struggling with my bodyweight for years.
    Since that time my physician put me on new prescription medication my metabolic rate has gone over the lavatory.
    I have got used lots of different things to boost my metabolic process lose fat.

    I had attempted non-prescription weightloss pills they didn’t work plus they taught me to feel gross and jittery.
    I used many different eating plans that remaining me feeling starving
    so i rarely missing any excess weight whatsoever. I have got also
    experimented with training without having final results.

    I decided to attempt these capsules since they are natural.
    These drugs are fantastic, I recognized a positive change without delay.
    My hunger lowered so i already have experienced losing weight.
    I truly do convey more electricity, even though plus I don’t have that horrible jittery feeling I did using the other
    weight loss pills. I really like these supplements! I could not say ample positive
    things about them. Don’t be like me and throw away your time and money on other items and eating plans, just get these now.
    You won’t regret it!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  6. thrombosed hemorrhoid Napisał:

    Hi there, You’ve done a great job. I’ll certainly digg it and
    personally suggest to my friends. I’m confident they’ll be benefited from this web site.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  7. top Phone Erotic Napisał:

    An impressive share! I’ve just forwarded this onto a co-worker who has been conducting
    a little research on this. And he in fact ordered me breakfast
    because I found it for him… lol. So let me reword this….
    Thank YOU for the meal!! But yeah, thanks for spending some time to discuss this
    issue here on your blog.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Zostaw komentarz