18 mar 2010

Siedem praktycznych zasad skutecznej komunikacji Web 2.0

Dodał: Archbishop | Kategoria: e-Biznes, Firma i społeczeństwo, Marketing i public relations, Reklama, Tworzenie i rozwój stron WWW

Wiele serwisów na stałe wpisało się w kanon Web 2.0

Wiele serwisów na stałe wpisało się w kanon Web 2.0

Siedem praktycznych zasad skutecznej komunikacji Web 2.0 – poradnik Praktycy.com

60% firm z listy Fortune 100 wykorzystuje serwisy społecznościowe, mikroblogi i blogi w swoich kampaniach promocyjnych. Jednocześnie deklarują one, że obecność na serwisach Web.2.0 wiąże się dla nich przede wszystkim z działaniami wizerunkowymi, a nie sprzedażowymi. Jakich błędów należy się wystrzegać, aby osiągnąć zamierzone, wizerunkowe cele?

Wyniki badań pokazują, że jedynie dla 25% respondentów media społecznościowe są narzędziem wspierającym sprzedaż. Dla większości respondentów serwisy społecznościowe mają zwiększyć świadomość produktu oraz kreowanie pozytywnych skojarzeń z marką wśród konsumentów.

Społeczności są chętnie wykorzystywane przez specjalistów od kreowania wizerunku i marki ze względu na możliwość realizacji strategii ograniczonych jedynie pomysłowością PRowców i zgodą zleceniodawców. Koszty przeprowadzenia kampanii na społecznościach są nieporównywalnie niższe niż w mediach tradycyjnych. Różnica, w zależności od specyfiki kampanii, może być 3. a nawet 10. krotna. Czasami jednak obie strony wykazują się zupełnym brakiem zrozumienia specyfiki środowiska Web 2.0 – potencjału i różnorodności mediów społecznościowych, szybkości rozprzestrzeniania się informacji, braku kontroli nad tym procesem, równorzędności między nadawcą i odbiorcą wiadomości, jak również oceną informacji zwrotnych płynących od internautów. Czego należy się jednak wystrzegać w pogoni za modą społeczności?

Jakie błędy popełniane są w nowoczesnej komunikacji Web 2.0 realizowanej w Internecie na serwisach społecznościowych, mikroblogach itp.?

1. Brak spójnej strategii komunikacji.

Jak każde działanie wizerunkowe, również ePR czy marketing szeptany wymaga przemyślenia strategii realizowanej na serwisie społecznościowym.
• Co chcemy komunikować?
• Na jakiej funkcji koncentrujemy się: informacyjnej, sprzedażowej, zwiększamy świadomość marki, czy dostarczamy odbiorcom treści rozrywkowych?
• Czy blog/mikroblog/społeczność ma działać autonomicznie, w ramach strony firmowej, czy może znanego serwisu społecznościowego?
• Jakie wiążą się z tym zagrożenia i szanse?

Jeżeli tworzenie społeczności nie zostanie uznane za równorzędny element strategii, działania na tego typu serwisach będą traktowane jako czasochłonne zadanie, które może być dowolnie odkładane w czasie.

2. Owczy pęd „niemodnych” marek na „modne” serwisy.

Niezależnie od tego, co firmy oferują, materiały opatrunkowe, czy narzędzia budowlane, koniecznie chcą dzielić się tą radosną nowiną ze światem na Twitterze. Jest to działanie nieefektywne np. w przypadku firm, które kierują ofertę do osób starszych. Dlatego też wielu specjalistów nie widzi sensu w stworzeniu mikrobloga przez ZUS. Warto zastanowić się, czy konto na serwisie społecznościowym lub mikroblog, albo Konto Produktowe wpisują się w biznesowy wizerunek firmy i czy jego klienci chcą mają dostęp i zechcą korzystać z takiego kanału komunikacji.

3. Nachalna reklama.
Konto na serwisie społecznościowym lub mikroblog nie powinny być traktowane jako kolejna powierzchnia reklamowa. Reklamy mają za zadanie przekazywać komunikat. Strategia Web 2.0 polega na rozmowie.

4. Mówienie tylko o sobie.

Firmy często ograniczają dyskusję jedynie do swojej marki i oferty. A przecież jest tyle ciekawych tematów obejmujących całą branżę, lifestyle’owy wymiar produktu, czy zaawansowanie technologiczne. Konto producenta aparatów fotograficznych nie musi koncentrować się na dokładnej specyfice technicznej poszczególnych modeli. Bezcelowe jest powielanie informacji zamieszczonych już na stronie firmowej. W zamian za to warto napisać o możliwości wykorzystania tych parametrów zarówno przez laika w fotografii, jak również bardziej zaawansowanych użytkowników. Można również pisać o rozwoju tej dziedziny – historii, obecnych trendach, wyzwaniach np. trójwymiarowej fotografii.

5. Zamknięcie na odbiorców.

Niewskazanym działaniem jest usuwanie niepochlebnych komentarzy. Internauci docenią szczere otwarcie na rozmowę i współpracę. Osoby odpowiedzialne za projekt zanim rozpoczną realizację strategii muszą wypracować schemat postępowania w przypadku pojawienia się negatywnych komentarzy, których publikacja jest tylko kwestią czasu. Napisać może nienależycie obsłużony, niezadowolony klient lub po prostu złośliwy internauta. Nieuwzględnienie otwartości Internetu może zaowocować co najmniej zignorowaniem profilu, w gorszym wypadku prześmiewczym marketingiem szeptanym na forach internetowych. Reakcja na negatywne oceny jest sprawdzianem dla obserwatrów na to, czy marka buduje siłę na odpieraniu negatywnych ocen za pomocą argumentów, czy jedynie pośpiesznego działania administratora strony.

6. Krótkotrwałe zaangażowanie.
Powiązane jest niewątpliwie z brakiem strategii i harmonogramu promocji wizerunku w sieci. Firmy na początku ochoczo aktualizują swój serwis. Z czasem jednak zapał opada, cele rozmywają się, a działania Web 2.0 zostają wyparte przez bieżące działania. Zanim firmy przystąpią do działań ePRowych muszą określić osobę odpowiedzialną za realizację, znającą specyfikę marki i założenia strategii, posiadającą odpowiednie narzędzia do jej realizacji.

7. Brak cierpliwości.
Błędnie pojmowany ePR czy marketing szeptany rozliczany jest wyłącznie przez pryzmat efektów marketingowych. „Wadą” działań na społecznościach wymienianą przez marketerów jest trudność w obliczeniu ich rzeczywistej skuteczności przekładającej się na wyniki finansowe. Działania wizerunkowe, również te prowadzone w internecie, powinny być rozpatrywane w długotrwałej perspektywie. Firmy lub agencje motywowane chęcią uzyskania szybkich wyników „zalewają” sieć informacjami na temat klienta. Podstawowa zasada promocji w świecie rzeczywistym, obowiązuje również w Internecie „less is more” czyli nie zawsze więcej znaczy lepiej! Liczy się przede wszystkim jakość.

Czy to (się) sprzedaje?

Dla co 4. respondenta badania Mzinga and Babson Executive Education obecność w społecznościach jest jednak pojmowana właśnie przez pryzmat efektów sprzedażowych. Szczególnie branża e-commerce powinna korzystać z naturalnego środowiska jej działalności. Umiejętnie poprowadzona komunikacja w ramach kampanii e-PR-owej, marketingu szeptanego, czy intrygującego wpisu na istotnym forum może wygenerować nawet 200 nowych, potencjalnych klientów w sklepie internetowym. Komunikacja za pośrednictwem ePR-u czy też marketingu szeptanego potrafi być bardzo skuteczna. Nie mówiąc już o zdecydowanie niższych kosztach, zwłaszcza w porównaniu do tradycyjnych narzędzi marketingu – mix.

Podsumowując, należy pamiętać, aby nowoczesną komunikację Web 2.0 realizować zgodnie z opisanymi powyżej praktycznymi zasadami, w odpowiednich miejscach, docierając do grupy celu i zgodnie z zasadą „less is more”!

Artykuł pochodzi z serwisu artykuly.com.pl – źródła darmowych artykułów do przedruku.

O autorze
***

Praktycy.com

Praktycy.com jest zespołem doświadczonych ekspertów, którzy w sposób kompleksowy i strategiczny budują komunikację, kreują wizerunek oraz promują kluczowe polskie i międzynarodowe marki w świecie rzeczywistym i online.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 8.3/10 (3 votes cast)
Siedem praktycznych zasad skutecznej komunikacji Web 2.0, 8.3 out of 10 based on 3 ratings

Tagi: , , , , ,

Zobacz podobne:

12 komentarzy do “Siedem praktycznych zasad skutecznej komunikacji Web 2.0”

  1. kredyt samochodowy bez bik multikino poznan centrum Napisał:

    Świetnɑgłębia;)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  2. twitter federal agricultural marketing authority Napisał:

    These articles, if well-written, can get you much needed traffic to your website.
    Overall opinion of this is that this is, by far, the most impressive and complete Twitter traffic automated product out there on the market today.
    Sign up for Elyse’s free introductory teleseminar available at =>.
    * I promise you that you have never seen anything like this before
    in your life.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  3. Nidia Napisał:

    What you posted was very reasonable. But, what about this?

    suppose you composed a catchier title? I ain’t
    suggesting your content is not good, but suppose
    you added something that grabbed a person’s attention? I mean Siedem praktycznych
    zasad skutecznej komunikacji Web 2.0 | Worek Pomysłów is a little
    vanilla. You could peek at Yahoo’s front page and see how they create article headlines to get
    viewers interested. You might add a related video or a picture or two to
    grab readers excited about what you’ve got to say. In my opinion,
    it could make your posts a little livelier.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  4. bookkeeping at home jobs in calgary Napisał:

    This makes it easier to check your records and find a payment that you may have overlooked.
    Are You In Trouble With – The IRS or one of the many tax agencies in Washington State.

    If your Micro Small Business Australia is ever audited by the ATO you will need to produce these Tax Invoices to verify
    the GST Credits you have claimed back in your BAS Statements.
    Having retained a separate receipt for everything it is useful if the receipts are filed and
    the bookkeeping system employed updated at least once
    a month and preferably each week.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  5. serviced apartments riverside phnom penh Napisał:

    As a result, companies are being advised not to commit more than 75% of their requirement of advance purchasing of room nights at discounted corporate rates.

    This helps in selecting a location that can optimize your trip
    to London. Chennai serviced apartments deliver outstanding amenities
    to the guests thus they are treated with special care and concern. Corporate apartments in Paris
    give homely feeling which makes life at ease when you are out of home for long.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  6. serviced apartments london art galleries Napisał:

    From Chelsea to Notting Hill to Covent Garden to Earls Court; the
    choices are endless. Since one is staying closer to their temporary place
    of work, it means the traveler will spend less time commuting and have more free
    time to themselves, whether to get more things
    done or spend more leisure time exploring the city and enjoying
    its many interesting sights and sounds. They are not meant
    to offer honest advice and are just sales tools. It is located outside the congestion zone of London but minutes from the West End.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  7. Web Marketing Napisał:

    I’m not that much of a online reader to be honest but your blogs really
    nice, keep it up! I’ll go ahead and bookmark your website to come back down the road.
    Many thanks

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  8. Jarrod Napisał:

    I got this site from my pal who told me on the topic oof this website
    and at the moment this time I am visiting this
    web ite and reading very informative contet here.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  9. สถาบันดนตรี Napisał:

    I was more than happy to uncover this web site. I wanted to thank you for your time due to this fantastic
    read!! I definitely savored every bit of it and i also have you saved to fav to look at new
    stuff in your web site.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  10. software design patterns Napisał:

    This is my first time go to see at here and i am really happy to read all at single place.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  11. descargar musica m3 gratis Napisał:

    La mejor web que he encontrado para descargar de Youtube, Metacafe, Vimeo, Dailimotyon, etc..
    es Descarga en mp3(separa audio de video) y aguanta muchos formatos
    de video, es la que más ligero descarga de todas las
    que he probado (siete en total). A KIM; si te interesa saber en lo que se refiere a poder descargar videos (de cualquier web), audios
    (en cualquier formato), pasar de PDF a word (y a la inversa), retocar fotografías y también imágenes SIN INSTALAR un programa,
    puedes proseguir respondiendo a este comentario (mío),
    como has hecho ahora, te lo afirmaré sin inconvenientes, puesto que me llega a mi mail.
    Abre la aplicación de youtube de tu dispositivo.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  12. best gaming motherboards 2014 Napisał:

    A hoover is the most successful of cleaning resources; it may also be the pricier.
    You will find various kinds of hoover with many different attributes.
    So prior to buying a premier vacuum cleaner be sure
    to know what sort of hoover is most appropriate for
    your requirements.

    Picking the best vacuum-cleaner might be confusing.
    To help make issues clearer you should be aware of what the different kinds of vacuum
    are, what the main characteristics you’re able to find
    on a vacuum-cleaner, and need you kind of floors you’ll be using a hoover on.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Zostaw komentarz