13 mar 2010

Typy filmów – DvDRip, DvDscr, Scr, CAM, TVrip, TS, TC

Dodał: Archbishop | Kategoria: Film i telewizja, Gry komputerowe, internetowe, wideo, Komputery, W sieci
Pliki wideo różnią się znacząco jakością

Pliki wideo różnią się znacząco jakością

Ściągnąłeś film TC/CAM/TS/SCR/DVD-SCR i nie wiesz co te skróty oznaczają? Chcesz wiedzieć co będziesz oglądał i jakiej jakości możesz się spodziewać? Specjalnie dla Was, poszperaliśmy w sieci i zebraliśmy w całość wszystkie, znane nam, oznaczenia filmów. Jeśli czegoś nie ma na liście, napiszcie, a dodamy :)

TYPY FILMÓW

CAM

CAM jest nagraniem wykonanym w kinie, za pomocą zwykłej cyfrowej kamery wideo. Czasem podczas nagrania używany jest mały statyw, użycie kamery bez statywu powoduje drgania widoczne na obrazie, widownia bywa ruchoma a obraz zarejestrowany pod kątem. Po odpowiedniej obróbce jest to niezauważalne, chyba że na ekranie były wyświetlane napisy. Zdarzają się również nagrania na których w dolnych i górnych obszarach ekranu pojawiają się ciemne trójkątne plamy. Dźwięk rejestrowany jest poprzez mikrofon wbudowany w kamerę, dlatego podczas oglądania filmu – zwłaszcza w przypadku komedii, słyszalny jest śmiech widowni. Z tych właśnie powodów jakość obrazu i dźwięku jest słaba, chociaż zdarzają się przypadki, gdzie film cam zarejestrowany jest z dostatecznie czystym dźwiękiem.

TELESYNC (TS)

TELESYNC to niemal to samo co CAM, różnicą jest zastosowanie zewnętrznego źródła dźwięku (na przykład może to być, kinowe gniazdko słuchawkowe przeznaczone dla ludzi słabiej słyszących). Bezpośrednie źródło dźwięku (w CAM) nie zapewnia przecież, jego dobrej jakości, ponieważ dochodzi do niego hałas otoczenia. Telesync jest robiony w pustym kinie lub w specjalnym pomieszczeniu z projektorami, za pomocą profesjonalnej kamery rejestrującej lepszą jakość obrazu. Jakość filmów wykonanych tą metodą może się różnić, dlatego sprawdź najpierw plik demonstracyjny, zwykle o nazwie ‚sample’ (jeżeli jest), a dopiero później pobierz cały film. Spora część filmów Telesync, oznaczona jest błędnie, gdyż część z nich to filmy Cam.

TELECINE (TC)

Oznaczenie TELECINE, od urządzenia Telecine – kopiującego cyfrowo film z taśmy kinowej. Otrzymany w ten sposób dźwięk i obraz jest dobrej jakości, jednak ze względu na zbyt wysokie koszty, wersjeTelecine są rzadko dostępne. Większość filmów tego typu ma właściwie zachowane proporcje, Chociaż zdarzają się wersje w formacie 4:3. (Dobrym przykładem użycia TC jest PARK JURAJSKI 3 wypuszczony w zeszłym roku.) TC nie powinien być mylony z TimeCode – licznikiem który jest widoczny na ekranie, podczas trwania filmu.

SCREENER (SCR)

Typ kasety VHS, rozsyłanej do sklepów i innych miejsc, w celach promocyjnych. SCREENER jest przekazywany na zwykłej taśmie video w standardowym formacie 4:3 (pełny ekran), chociaż zdarzają się wersje szerokopasmowe. Główną wadą jest przesuwający się na dole ekranu (przez cały film lub co jakiś czas) tekst z informacjami o prawach autorskich i numerem telefonu antypirackiego. Zazwyczaj na taśmach tego typu, pojawiają się (zamazane za pomocą czarnego pola) numery seryjne oraz inne dane umożliwiające dotarcie do źródła pochodzenia. Tego typu informacja najczęściej pojawia się przez kilka sekund, ale w skrajnych wypadkach zdarza się że widać ją przez cały film. Jakość Screenera może być od bardzo dobrej, po słabą w zależności od tego, czy kopię wykonał specjalista czy amator. Filmy Screnner zapisywane są jako VCD.

DVD-SCREENER (DVDscr)

Podobnie jak Screener, ale pierwotnym nośnikiem jest płyta DVD. Najczęściej wersja szerokoekranowa, tyle że bez dodatków jakie znajdują się na DVD, przeznaczonym do oficjalnej sprzedaży. Tutaj zwykle bezpośrednio na obrazie, pojawia się informacja o wersji oglądanej kopii (która to informacja normalnie znajduje się na czarnym pasku u dołu ekranu), może to utrudniać oglądanie filmu. Jeżeli osoba rippująca zna się na ripowaniu, wersja DVD-SCREENER powinna być świetnej jakości. Najczęstszy rodzaj konwersji DVDscr – to SVCD lub DivX/XviD.

DVDRip

Finałowa kopia, wykonana z DVD. Jeśli to możliwe, wypuszcza się ją zanim zostanie wprowadzona do sprzedaży (na przykład Gwiezdne Wojny – epizod 2), jakość zazwyczaj jest idealna. DVDrip są wypuszczane jako SVCD oraz DivX/XviD.

VHSRip

Kopia z kaset VHS dystrybutora, przeważnie skate/sport i materiały XXX.

TVRip

Odcinek programu emitowanego w TV (najlepiej gdy sygnał jest odbierany drogą cyfrową, kablową bądź satelitarną) lub PRE-AIR (przed emisyjny), zgrywany z przekazów satelitarnych rozsyłanych do poszczególnych sieci, na kilka dni przed ich faktyczną emisją (nie zawierają ‚zanieczyszczeń’, ale czasami mogą drgać/migotać). Niektóre programy telewizyjne, jak chociażby World Wrestling Federation Raw Is War zawierają dodatkowe komentarze i testy kamer. Nagrywanie TVripów z dobrej cyfrowej karty TV daje najlepsze efekty, wypuszczane są one zwykle jako SVCD, choć często występują także formaty VCD/DivX/XviD.

WORKPRINT (WP)

Jest to kopia wersji roboczej filmu, nad którym jeszcze nie zakończono pracy. Może w nim brakować niektórych scen i muzyki, natomiast jakość waha się od doskonałej po bardzo słabą. Niektóre wersje WP różnią się diametralnie od produktu końcowego ( np.: w Faceci w czerni – zamiast obcych widzimy zwykłych aktorów), z kolei inne zawierają więcej scen niż w finalnej produkcji (np.:Jay i Cichy Bob ) . Jeśli zdobędziesz dobrą jakościowo wersję WP, może się ona okazać interesującym dodatkiem kolekcjonerskim.

DivX Re-Enc

DivX Re-Enc jest to kopia filmu przerobionego z oryginalnej wersji VCD , przekonwertowana na niewielki plik DivX . Z takimi plikami mamy najczęściej do czynienia w sieci p2p, i często są one oznaczane w sposób: nazwa filmu.grupa(1z2) itp. Oznaczeniem wspólnym tych grup, jest najczęściej SMR i TND. Odradzam ściąganie tych wersji, gdyż są najczęściej niewiele warte, no chyba, że uparliście się, żeby zwiększyć swój transfer o te 200 Mb i ściągnąć coś wątpliwej jakości.

Watermarks

ATERMARKS, czyli znaki wodne – najczęściej dotyczą Asian Silvers/PDVD (patrz dalej) i są sygnaturą osób które daną pozycję wypuściły. Znakiem takim są najczęściej litery/inicjały bądź niewielkie logo, generalnie sygnaturki te, są umieszczane gdzieś w rogu.

Asian Silvers / PDVD

AS (Azjatyckie Sreberka) to filmy robione przez wschodnich producentów, następnie kupowane przez daną grupę i wprowadzane w obieg pod jej szyldem . Sreberka są bardzo tanimi produkcjami, dlatego jest ich tak wiele, są szeroko dostępne na całym świecie. PDVD to właściwie to samo co AS tyle że , wytłoczone na DVD (lub dodatkowo z napisami). Wersje te są zwykle lepsze jakościowo niż AS, które to są nagrywane jako VCD i jedynie ripowane na DVD.

SVCD [Super Video CD]

Filmy są kodowane kodekiem MPEG-2 , który osiąga lepszą jakość niz MPEG-1 . Nie tylko obraz, lecz także dźwięk maja porownując z VCD lepszą jakość.
Dzisiaj prawie każdy odtwarzacz DvD potrafi odczytywać płyty SVCD

VCD [Video Compact Disc]

Film ma końcowkę .mpg, i został zrobiony kodekiem MPEG-1 . Jakość takiego filmu nie jest najlepsza lecz jest uważana za satysfakcjonującą.
VCD jest często używane dla wersji kinowych (Cam, Screener,Telesync, Telecine)

BDRip (BlueDiscRip) – jest to rip z pelnej plytki BluRaya, o rozdzielczosci mniejszej niz 720p.

BRRip (BlueRayRip) – jest to rip wykonany juz z wcześniej kompresowanej plyty BluRay (przykład: Transporter.3.2009.720p.x264-BestHD – rip zrobiony takiego releasu bedzie nazwany BRRip.)

LaserDisc – przodek DVD z lat 70.

BluRay – rip z zachowaniem jak najwyzszych parametrow obrazu i dźwieku z BlueRay Discu. Czasem są robione ripy pod rozmiar plyty DVD do których jest dodawany numer oznaczający wielkość płyty DVD, 5 oraz 9, do nazwy jest dokładane oznaczenie BD5 lub BD9.

DVD-R – rip z płyty DVD z zachowaniem menu i jak najwyzszych parametrów technicznych. Numerki które czesto pojawiają sie obok 5 lub 9 oznaczają do jakiej wielkości był zrobiony rip(5 – 4,4 GB, 9 – 8 GB).

PPVRip – ripy filmów udostępnianych na zasadzie Pay-Per-View w wybranych hotelach. Zazwyczaj takie filmy dostępne są jeszcze przed wydaniem Screenera czy wersji DVD. Ze względu na ograniczoną liczbę źródeł, jest to raczej rzadko spotykany format.

TAGOWANIE WERSJI FILMU (RELEASE’Y)

NUKED – kopia wypuszczonego filmu posiada błędy, lub grupa która go wydała złamała zasady panujące na scenie. Jeśli release otrzymał nuke’a przykładowo na skutek błędnie zsynchronizowanego dźwięku w stosunku do obrazu to zazwyczaj pojawia się FIX, który po uruchomieniu niweluje zaistniały defekt. Przykładowe rodzaje nuków.
- oversized – release zajmuje zbyt dużo miejsca na skutek czego nie mieści się na żadnym ze standardowych nośników danych (CDR – 700MB, DVD-R – 4.7 GB).
- blurred.line – zamazana linia znajdująca się przykładowo w dolnej części ekranu.
- watermark – na obrazie znajduje się logo (przykładowo znaczek kina, w którym danym film jest wyświetlany).
- cbr.audio – plik z dźwiękiem CBR posiada pełen strumień kodowany ze stałym bitrate (jakość dźwięku lepsza, ale rozmiar pliku większy).
- out.of.sync – dźwięk jest niepoprawnie zsynchronizowany w stosunku do obrazu.
- no.ivtc – brak usunięcia zdublowanych klatek (przykładowo, co piąta klatka jest duplikatem poprzedniej – usunięcie duplikatów powoduje zmianę wyświetlanych klatek na sekundę z 29.97 na 23.976).
- mislabeled TS/CAM – release wydany przykładowo pod nazwą DVDscr, który okazuję się być wersją TS czy też CAM.
- blended.fields – niektóre obszary obrazu są „zmiksowanymi” klatkami filmu, które następują kolejno po sobie (efekt ducha).
- invalid.proper – wadliwy proper, czyli błędnie poprawiona wersja releasu, który zawierał błędy.
- bad.ivtc – nuke na skutek nieprawidłowego procesu konwersji szybkości wyświetlanych klatek.
- bad.resolution – błędnie dobrana rozdzielczość dla zripowanego obrazu.
- bad.cam.angle – obraz zarejestrowany pod niewłaściwym kątem.
- bad.framerate – nieprawidłowo ustawiona liczba klatek wyświetlanych na sekundę, bądź pominięcie niektórych klatek.
- bad.cropp – nieprawidłowe usunięcie czarnych pasków lub brak ich usunięcia.
- bad.ar – nieprawidłowe proporcje obrazu (przykładowo koło ma kształt elipsy).

PROPER – poprawiona wersja releasu, który już się pojawił, ale zawierał błędy.

REPACK – grupa, która wydała release zauważyła w nim błąd i postanowiła wydać poprawioną wersję.

LIMITED – w ten sposób oznacza się kopię filmu wyświetlanego w małej ilości kin lub wydanego na DVD w wersji limitowanej.

DC (director’s cut) – jest to wersja reżyserka filmu.

SE (special edition) – jest to edycja specjalna danego tytułu (przykładowo może posiadać dodatkowe sceny; komentarze do scen; rozmowy z aktorami, reżyserem, kaskaderami itd.)

UNRATED – wersja nieocenzurowana.

STV (Straight To Video) – skrótem tym oznaczane są filmy, które swoją premierę mają na płytach DVD bądź kasetach VHS. Filmy takie nie są wyświetlane w kinach.

REENCODE – rekompresja (na przykład do formatu DivX bądź XviD) releasu grupy, która go wypuściła (często rekompresji poddawane są releasy CAM, TS).

DUPE – zdublowany release filmu, który już się pojawił.

SUBBED – kopia filmu z napisami naniesionymi na obraz.

UNSUBBED – kopia filmu bez naniesionych na obraz napisów.

INTERNAL – kopia filmu do użytku wewnątrz grupy ripującej. Oznaczenie to jest stosowane między innymi w przypadku wypuszczenia kopii starszego filmu (aby nie zostać oskarżonym o naśladownictwo innych grup, który owy film już wypuściły), gdy jakość wypuszczonej kinówki jest bardzo słaba (aby nie obniżyć prestiżu grupy), a także z powodu ilości dostępnych już kopii danego filmu.

ASPECT RATIO TAGS – Proporcje ekranu, nic innego jak: WS format szerokoekranowy (format obrazu TV o proporcjach boków 16:9) oraz FS format pełnoekranowy.

R5 – to nazwa specyficznego formatu DVD, stosowana do oznaczania kopii (bootleg) filmów rozpowszechnianych w internecie. R5 nawiązuje do regionu DVD (Region 5), odnoszącego się do krajów byłego ZSRR, Afryki oraz Indii.

Przemysł filmowy stworzył ten format DVD, który może być produkowany znacznie szybciej i taniej niż tradycyjne DVD, aby rywalizować z pirackimi kopiami filmów, pojawiającymi się w internecie bardzo szybko. Różnica między dystrybucją R5 a standardowym DVD to przede wszystkim sposób powstania. R5 to bezpośredni transfer typu TeleCine bez dodatkowego przetwarzania. To również mniej dodatków specjalnych. Dzięki temu R5 może być wydany równo z premierą DVD Screenera, a tym samym może konkurować czasowo z wydaniami pirackimi.

W niektórych przypadkach DVD R5 może być wydany bez angielskiej ścieżki audio. W tym wypadku piracka kopia musi mieć zapożyczoną ścieżkę audio z innego źródła. Takie pozycje są często oznaczane literami „.LiNE”. Jakość obrazu R5 jest porównywalna z DVD Screenerem, przy czym R5 nie zawiera żadnych dodatkowych tekstów czy czarno-białych scen. Ogólna jakość jest lepsza niż w przypadku kopii Telecine, ponieważ transfer jest wykonywany przy użyciu profesjonalnego sprzętu.

Region DVD lub też kod regionu to kod maszynowy przypisany czytnikom DVD jak i płytom DVD-Video, w zależności od strefy ekonomicznej.

FORMATY

VCD

VCD to format bazujący na kompresji MPEG-1 ze stałą ilością bitów na sekundę (bitrate) w wysokości 1150kbit/s przy rozdzielczości 352×240 (NTSC). VCD jest generalnie używane przy materiałach słabszej jakości (CAM/TS/TC/Screener(VHS)/TVrip(analogowy)) aby uzyskać mniejsze rozmiary plików i zmieścić tak dużo jak się da na jednej płytce. Zarówno VCD jak i SVCD są mierzone za pomocą minut a nie megabajtów i dlatego plik mpeg może się zdawać większy niż pojemność płytki, ale w rzeczywistości można zmieścić 74 minuty filmu na płytce CDR74.

SVCD

SVCD bazuje na kompresji MPEG-2 (tak jak DVD), co pozwala na zmienną ilość bitów na sekundę (bitrate), aż do 2500kbit/s przy rozdzielczości 480×480 (NTSC), która jest potem zmieniana na format ekranu 4:3 w czasie odtwarzania. Ze względu na zmienny bitrate, długość filmu jaką można zmieścić na jednym CDR nie jest stała, ale zwykle kształtuje się między 35 a 60 minutami. Dla uzyskania lepszej jakości SVCD, dokonując zapisu przy zmiennym bitrate należy używać wielokrotnych przebiegów (‚passes’). Zajmuje to więcej czasu ale obraz w efekcie jest znacznie czystszy.

XVCD/XSVCD

Są to po prostu VCD/SVCD, które są niezgodne ze standardem. Formaty te obsługują dużo wyższe rozdzielczości i bitrate, ale tylko niektóre programy pozwalają je odtworzyć. X(S)VCD są całkowicie niestandardowe i wykorzystywane do domowego ‚ripowania’ przez ludzi, którzy nie zamierzają ich opublikować.

RealMedia (RM) / ASF / nAVI itd

Są to bardzo małe pliki których nie warto kompresować. ASF to jakby przodek DivX, a RM jest wciąż używane do odtwarzania strumieniowego i przez ludzi na modemach. nAVI to zhackowany DivX rzadko obecnie stosowany. Te formaty obsługiwane są tylko przez komputery, nie mogą być odtwarzane przez odtwarzacze stacjonarne.

DivX / XviD

DivX to format zaprojektowany dla platform multimedialnych. Używa dwóch kodeków: niskiej szybkości ruchu (low motion) lub wysokiej szybkości ruchu (fast motion). Większość starych filmów kodowana była w ‚low motion’ i dlatego występują tam problemy z szybkim ruchem. Poźniej została rozwinięta metoda znana jako SBC (Smart Bitrate Control – Inteligentna Kontrala Bitrate), która to w czasie kodowania przełącza się między kodekami dając dużo lepszą jakość. Format jest anamorficzny [co oznacza, że format 16:9 jest zmniejszany do 4:3, ale może być zmieniony z powrotem na format 16:9 podczas odtwarzania], a bitrate i rozdzielczość mogą być dowolne. Więszość wersji DivX (ale nie Re-Enc) jest zripowana z DVD i generalnie może zawierać aż do 2 godzin dobrej jakości filmu na 1CD. Istnieją różne kodeki, z których najbardziej popularne są oryginalny DivX3.11a, DivX 4.12 i nowe kodeki XviD.

CVD

CVD jest połączeniem formatów VCD i SVCD i może być odtwarzany na większości stacjonarnych DVD. Obsługuje taki sam bitrate jak MPEG-2, ale używa rozdzielczości 352×480 (NTSC), jako że rozdzielczość pozioma jest ogólnie mniej ważna. Aktualnie żadne grupy nie wypuszczają filmów w formacie CVD.

DVD-R

Jeden z formatów zapisu płyt DVD, który zdaje się być najbardziej popularny (spośród DVD-RAM, DVD-R i DVD+R). Mieści 4.7GB na jednej stronie, choć istnieją także dwustronne płytki, mogące pomieścić prawie 10GB. Filmy SVCD MPEG-2 muszą być skonwertowane przed wypaleniem na DVD-R żeby mogły być prawidłowo odtworzone. Skopiowanie DVD na DVD-R jest możliwe, ale czasami trzeba zrezygnować z niektórych dodatków czy języków, aby dało się zmieścić w 4.7GB.

MiniDVD

MiniDVD / cDVD jest tym samym formatem co DVD, ale na standardowym nośniku CDR / CDRW. Z powodu dużej rozdzielczości bądź bitrate’u, na płytce mieści się 18-21 min. materiału filmowego.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.8/10 (107 votes cast)
Typy filmów - DvDRip, DvDscr, Scr, CAM, TVrip, TS, TC, 9.8 out of 10 based on 107 ratings
Podziel się z innymi!
  • Facebook
  • Śledzik
  • Kciuk.pl
  • Pinger
  • Twitter
  • Blip
  • Co-Robie.pl
  • Grono
  • Gwar
  • Wykop
  • email
  • PDF
  • Google Bookmarks
  • Add to favorites
  • del.icio.us
  • Digg
  • Reddit
  • BlinkList
  • Yahoo! Bookmarks

Tagi: , , , , ,

Zobacz podobne:

21 komentarzy do “Typy filmów – DvDRip, DvDscr, Scr, CAM, TVrip, TS, TC”

  1. Gościu Napisał:

    No w końcu ktoś to zebrał w jednym miejscu :D
    Dzięki!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (7 votes cast)
  2. awa2001 Napisał:

    respect!!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 3.0/5 (2 votes cast)
  3. Danio Napisał:

    Przydało się :)
    Dzięki

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 2.0/5 (2 votes cast)
  4. TryKeg Napisał:

    Bombastyczne :)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 3.0/5 (3 votes cast)
  5. rumi Napisał:

    nareszcie….

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  6. rom5 Napisał:

    Fajne wyjaśnienie. Teraz wiem czego się trzymać. Dzięki i pozdrawiam. Roman

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
  7. Aaros Napisał:

    Lodzio miodzio panowie :)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 2.3/5 (3 votes cast)
  8. FLU! Napisał:

    Brakuje PPVRip!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
  9. Archbishop Napisał:

    @FLU! – mówisz, masz. Opis PPVRip został dodany do listy :)

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
  10. Kwadrat Napisał:

    Czym się różni PROPER od REPACKA?
    I o co chodzi do diabła przy formacie R5 z użyciem słowa „bootleg”? Jak to bootleg?
    O co chodzi?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  11. Archbishop Napisał:

    Różnica polega na tym, że REPACK został wypuszczony przez tą samą grupę, która wydała oryginał, a PROPER niekoniecznie.

    Natomiast bootleg to po prostu materiał, który został wypuszczony poza wiedzą i zgodą właściciela.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 3.0/5 (2 votes cast)
  12. Kwadrat Napisał:

    Bootleg to zrobiony album z koncertowych nagrań. Ktoś siedzi z dyktafonem i nagrywa.
    Więc jak niby BOOTLEG ma się do filmów?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 2.0/5 (1 vote cast)
  13. Kwadrat Napisał:

    No jak niby BOOTLEG ma się do filmów?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 2.0/5 (1 vote cast)
  14. Archbishop Napisał:

    Bootleg może odnosić się nie tylko do materiałów stricte koncertowych. Jest to co prawda rzadkością, ale można się spotkać z takim określeniem.
    Poza tym nagranie video z koncertu jest jakby nie patrzeć filmem z koncertu :)

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
  15. Kwadrat Napisał:

    Jeszcze raz, nie rozumiem tego co piszesz.
    Jak znaczenie „BOOTLEG” ma się do filmów?
    Ja nie mówię o żadnych filmach z koncertu, co by nazwać właśnie bootlegiem.

    Jak np. film „Incepcja” można w ogóle nazwać bootlegiem?

    Napisz jeszcze raz o co ci chodzi.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
  16. Kwadrat Napisał:

    Innymi słowy: CZYM JEST wersja „R5 BOOTLEG”?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  17. Archbishop Napisał:

    @Kwadrat – odsyłam do wikipedii (zwłaszcza wersja ENG):
    http://pl.wikipedia.org/wiki/R5

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  18. Kwadrat Napisał:

    Ale czym jest na przykładzie FILMU?
    Ty mnie nie odsyłaj do Wikipedii tylko powiedz dlaczego określenie stosowane w sprawach nagrań z koncertów muzycznych jest stosowane w filmie. I jakiego znaczenia teraz nabiera.

    Zamieniam się w słuch.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  19. Pele Napisał:

    A co oznacza MD

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
  20. Jan Napisał:

    Dzięki za świetny artykuł ! :)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  21. Anonim Napisał:

    Co to jest mini HD

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Zostaw komentarz