27 lis 2011

Jak wzmacniać odporność organizmu jesienią?

Dodał: Archbishop | Kategoria: Diety i odżywianie, Kulinaria, Porady, Zdrowa żywność, Zdrowie, Zdrowie rodzinne, Żywność

Mamy porę roku, w której organizm jest szczególnie narażonyObecna aura sprawia, że musimy szczególnie zadbać o odporność organizmu, dostarczając mu dużej dawki witamin.

Planując codzienny jadłospis, należy zadbać o to, by posiłki zawierały dużo witaminy A i C, a także witamin z grupy B. Pobudzają one skuteczne działanie układu odpornościowego. Bogatym źródłem witaminy A są: papryka, pomidory, marchew, brokuły, morele, a także produkty mleczne. Witamina C znajduje się między innymi w natce pietruszki, kiszonej kapuście, brokułach i owocach cytrusowych.

Witaminy z grupy B zawarte są natomiast w produktach zbożowych, warzywach strączkowych, mleku, mięsie, orzechach, a także pestkach dyni i słonecznika. W diecie wzmacniającej odporność ważne są również minerały – cynk, selen i żelazo, które zwiększają liczbę przeciwciał i hamują rozmnażanie drobnoustrojów chorobotwórczych – mówi Lidia Fojt, dietetyk z Centrum Naturehouse. Znajdziemy je zwłaszcza w rybach, chudym mięsie, roślinach strączkowych, kiełkach, pestkach słonecznika i orzechach.

Jedząc codziennie przynajmniej jednego pomidora, dostarczamy organizmowi m.in. witaminę C wzmacniającą odporność, witaminę E i beta-karoten, które pomagają usuwać szkodliwe wolne rodniki, a także witaminę P usprawniającą metabolizm cukru i cholesterolu, a także witaminy z grupy B działające korzystnie na układ nerwowy.

Pomidory zawierają również dużo potasu oraz cenny likopen, związek wykazujący właściwości antynowotworowe, zmniejszający ryzyko zawału serca i miażdżycy oraz poprawiający wygląd skóry.

Nie jest on produkowany przez nasz organizm, dlatego należy dostarczać go wraz z pożywieniem. Papryka ma mnóstwo witaminy C oraz beta-karoten, a w odmianie czerwonej zawiera również rutynę. Istotne jest to, że podczas gotowania lub pieczenia nie traci ona swoich cennych właściwości, co odróżnią ją od kalafiora, który nie powinien być długo gotowany, aby mógł zachować wszystkie walory zdrowotne. Kojarząca się z jesienią dynia jest źródłem beta-karotenu, kwasu foliowego oraz witamin z grupy B. Pobudza trawienie i eliminuje toksyny z organizmu.

Zanim jednak zjemy pierwszy posiłek, dobrze jest wypić szklankę wody z sokiem z cytryny i łyżeczką miodu. Napój ten doda naszemu organizmowi wigoru. Podczas jesiennych wieczorów mamy często ochotę na coś słodkiego, aby poprawić sobie nastrój. Niestety wszelkie słodycze i produkty typu fast food to tzw. puste kalorie, które mają niekorzystny wpływ na nasze zdrowie oraz kondycję. Powinniśmy również ograniczyć napoje gazowane i kawę, gdyż odwadnia ona organizm, pozbawiając go tym samym składników odżywczych, zmniejsza także wchłanianie cennego żelaza. Niezdrowe przekąski zastąpmy np. sałatką owocową, a do picia przygotujmy rozgrzewającą herbatę z konfiturą.

Nawet jeśli aura za oknem sprawia, że nie mamy ochoty wychodzić z domu, warto od czasu do czasu wybrać się na dłuższy spacer, aby dotlenić organizm i wzmocnić tym samym naszą odporność. Pogoda w ostatnim czasie jest szczególnie zdradliwa, dlatego przed każdym wyjściem należy pamiętać o szaliku, czapce i ciepłych skarpetkach.

Na taki jesienny spacer możemy zabrać ze sobą kawałek gorzkiej czekolady, która zwiększy wydzielanie tak bardzo potrzebnego nam w tym okresie hormonu szczęścia – dodaje dietetyczka z Centrum Naturhouse.

Źródło: Echo Miasta

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 7.2/10 (5 votes cast)
Jak wzmacniać odporność organizmu jesienią?, 7.2 out of 10 based on 5 ratings

Tagi: , , , , ,

Zobacz podobne:

Jeden komentarz do “Jak wzmacniać odporność organizmu jesienią?”

  1. lekarze Napisał:

    Cześć, naprawdę się cieszę iż tutaj wpadłem. To
    fajnie iż wiele osób przedstawia porady medyczne.
    Korzystając z okazji zapraszam do obejrzenia własnej strony.

    Z wyrazami szacunku!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Zostaw komentarz