12 mar 2010

Jak poradzić sobie z drgającą powieką oraz skurczami mięśni?

Dodał: Celestyn | Kategoria: Choroby i leczenie

Magnez

Kiedy występują powyższe dolegliwości, oznacza to, że mamy już naprawdę duże braki tego mikroelementu. Kilku dniowa lub nawet kilku tygodniowa suplementacja czasami może nie przynieść odpowiednich rezultatów, dlatego suplementacja powinna trwać ok 1-3 miesiące – zależnie od tego ile i co jemy, oraz jak duże były braki.

Dorosły człowiek potrzebuje dziennie około 300-400 mg tego cennego pierwiastka. Wyparcie chleba razowego białym, coraz uboższa gleba oraz częste picie kawy znacząco podniosły częstość występowania niedoborów magnezu.  Na wielu lekach np. popularnym, jednak dość drogim Maglek’u (na rynku jest bardzo dużo produktów zawierających magnez oraz witaminę B6 w różnych cenach i wielkościach) jest napisane, iż profilaktycznie powinno się brać 1-2 tabletki dziennie (w każdej jest 51mg magnezu). 2 tabletki to ledwie 102mg – 25% dzienniego zapotrzebowania. Faktycznie, w profilaktyce, kiedy nic nam nie dolega to odpowiednia dawka, jednak kiedy zaczynają dokuczać nam dolegliwości wynikające z niedoboru Mg powinniśmy przyjmować zdecydowanie większe dawki (ok 4-8 tabletek dziennie). Dopiero wtedy będziemy w stanie uzupełnić braki. Skoro do tej pory nie zaspokajaliśmy wymagań naszego organizmu (powiedzmy że dostarczaliśmy 200mg), to przy przyjmowaniu aż 8 tabletek (408mg) dostarczymy 150% dziennego zapotrzebowania. Po 1 miesiącu suplementacji powinniśmy nieco zmniejszać dawkę.

Aby terapia przebiegała szybko i sprawnie powinniśmy ją wspomagać innymi metodami niż tylko przyjmowaniem garści tabletek. Odstawienie kawy,  napojów gazowanych (najlepiej zastąpić je wodą, bogatą w magnez i wapń np. Muszynianką), alkoholu oraz spożywanie produktów bogatych w magnez (pełnoziarniste produkty zbożowe, orzechy ,kakao, czekolada, nasiona, banany, morele, maliny, figi, fasola, ryby, zielona warzywa liściaste jak np. szpinak – chlorofil nadający zieloną barwę zawiera magnez) na pewno będą bardzo pomocne. Przy niewielkim niedoborze może się okazać, że naturalna suplementacja jest wystarczająca.

Jeśli po 2-3 miesiącach suplementacji objawy nie ustąpią, powinniśmy zgłosić się do lekarza. Przyczyną wymienionych wcześniej objawów mogą być poważniejsze schorzenia.

WARTO WIEDZIEĆ:

  • Jednocześnie z magnezem powinniśmy uzupełniać wapń -  nadmiar jednego z tych pierwiastków w osoczu potrafi wypłukać „konkurencję”. Pomiędzy dawką magnezu a wapnia powinna być przynajmniej godzina różnicy, w innym wypadku jedno zablokuje przyswajanie drugiego. Jest to jednym z powodów dlaczego magnezu nie powinniśmy popijać mlekiem.
  • Podczas terapii warto również uzupełniać potas (bardzo dużo znajduje się go w pomidorach lub soku pomidorowym) – podczas utraty magnezu, spada również poziom potasu. Na rynku znajduje się również sporo produktów np. Asparaginian zawierających oba te pierwiastki
  • Witamina B6 zwiększa efektywność wchłaniania magnezu – większość suplementów ma go już w swoim składzie.
  • Większość magnezu (60%) znajduje się w kościach – niewielkie niedobory organizm jest w stanie skompensować na niekorzyść naszego szkieletu, dlatego objawy niedoboru pojawiają się dość późno a suplementacja powinna trwać dłużej w celu uzupełnienia braków.
  • Magnezu przyjmowanego doustnie praktycznie nie da się przedawkować – organizm sam reguluje jego wchłanianie.  Jest to możliwe jedynie przy naprawdę olbrzymich dawkach (powyżej 20 tabletek/24h). Zapotrzebowanie na poziomie 200% normy na pewno tego nie spowoduje. Jedząc wyłącznie zielone warzywa do tego przegryzając razowym chlebem sami jesteśmy w stanie dostarczyć taką ilość. Pamiętajmy jednak, że końskie dawki w suplementacji nie pomogą – po prostu się nie wchłoną, dlatego do uzupełnienia braków potrzeba regularności i czasu. Podobnie sytuacja wygląda z witaminą B6, która znajduje się w preparatach z magnezem, chociaż łatwiej o hiperwitaminozę B6 niż nadmiar magnez z uwagi na to, że w 1 tabletce z reguły znajduje się 16,7% dziennego zapotrzebowania magnezu, natomiast witaminy B6 aż 5mg co daje 200-250% . Przedawkować witaminy z grupy B jest bardzo trudno, ponieważ są one rozpuszczalne w wodzie (w odróżnieniu od A, D, E, K) dzięki czemu nadmiar jest bardzo łatwo wydalany z moczem. Jedynie bardzo duże dawki (100 razy większe niż zalecane) mogą wywołać drętwienie, niezgrabność ruchów dłoni i stóp. Dawki ok. 200 mg dziennie mogą wywołać uzależnienie.
  • Magnez najlepiej jest wchłaniany w postaci asparaginianu, mleczanu oraz cytrynianu.
    powinniśmy jednoczesnie z magnezem brać wapń, nadmiar jednego z tych pierwiastków w osoczu potrafi wypłukać „konkurencję”. Pomiędzy dawką magnezu a wapnia powinna być przynajmniej godzina różnicy, inaczej jedno zablokuje przyswajanie drugiego
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 8.9/10 (108 votes cast)
Jak poradzić sobie z drgającą powieką oraz skurczami mięśni?, 8.9 out of 10 based on 108 ratings
Podziel się z innymi!
  • Facebook
  • Śledzik
  • Kciuk.pl
  • Pinger
  • Twitter
  • Blip
  • Co-Robie.pl
  • Grono
  • Gwar
  • Wykop
  • email
  • PDF
  • Google Bookmarks
  • Add to favorites
  • del.icio.us
  • Digg
  • Reddit
  • BlinkList
  • Yahoo! Bookmarks

Tagi: , , , , , , , , , ,

Zobacz podobne:

8 komentarzy do “Jak poradzić sobie z drgającą powieką oraz skurczami mięśni?”

  1. Marecki Napisał:

    Zanim zaczniecie to pseudoleczenie, lepiej zgłoście się do lekarza w celu sprawdzenia poziomu magnezu. Być może te trzy miesiące będą kluczowe, jeśli okaże się, że to poważna choroba a nie zwykły niedobór magnezu.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 3.1/5 (27 votes cast)
  2. O stary ! Napisał:

    Sprobuje, faktycznie, nie skojarzylem faktow…Dzieki ! Dam znac, czy sie udalo :)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 3.7/5 (6 votes cast)
  3. Celestyn Napisał:

    @Marecki
    Lekarz i tak najpierw przepisze suplementacje magnezu bo ta choroba występuje w 99,9% przypadków. Dopiero jeśli nic nie pomaga jest dalsza diagnostyka.
    Co do badania poziomu magnezu to jest to badanie o bardzo niskiej wartości diagnostycznej. Nie dość że jest to pierwiastek wewnątrzkomórkowy to 60% tego pierwiastka znajduje się w kościach a zaledwie 1% w osoczu – które badamy.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (9 votes cast)
  4. lucca Napisał:

    a co z nadmiarem magnezu ? Jak załadujemy spore dawki nadmiar wydalamy ? Serio pytam

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 3.0/5 (2 votes cast)
  5. kimi Napisał:

    Marecki : nie mozna jednoznacznie stwierdzic niedoboru magnezu po darmowych testach . One kosztuja powyzej 300 pln.
    Gdzie tutaj jest pseudoleczenie?
    „PSEUDO- w złożeniach: fałszywy; udany; rzekomy; symulowany; zmyślony; podrobiony”

    i wez tu bydlo na salony wpusc

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (8 votes cast)
  6. Celestyn Napisał:

    Magnezu przyjmowanego doustnie praktycznie nie można przedawkować – trzeba by przyjmować naprawdę ogromne ilości. To tak jakby jeść codziennie duże ilości szpinaku, zagryzając chlebem razowym. Organizm reguluje to poprzez większe wydalanie z moczem. Co innego jeśli podaje się dożylnio – wtedy istnieje takie ryzyko (ale wykonuje się to tylko w szpitalu). Powikłaniem przedawkowania magnezu mogą być niedobory wapnia, dlatego też, jak jest to napisane w artykule, warto go od czasu do czasu uzupełnić (np. mlekiem)

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 4.4/5 (7 votes cast)
  7. Luxtc Napisał:

    Wapń z mleka jest przyswajalny w bardzo małych ilościach – wręcz nie brałbym go pod uwagę. Poza tym mleko krowie nie jest dla ludzi (pomijam mleko matki dla niemowląt).

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 4.3/5 (7 votes cast)
  8. Pytanie Napisał:

    A czy magnez chelatowany dobrze się wchłania?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Zostaw komentarz